Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne zamiennie nazywane także terapią pedagogiczną są jedną z form zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wynika to z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, w którym zapisane jest, że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne wchodzą w skład zajęć specjalistycznych, obok zajęć logopedycznych, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizowane są w przedszkolu, do którego uczęszcza dziecko.
Udział w zajęciach jest dobrowolny (rodzic musi wyrazić zgodę na zajęcia, które zostały zaproponowane dziecku przez przedszkole – rodzic decyduje o udziale dziecka w zajęciach) i bezpłatny (rodzic nie ponosi kosztów uczestnictwa dziecka w zajęciach).
Zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej. Oznacza to, że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne może prowadzić nauczyciel – pedagog, który ma do tego specjalne uprawnienia. Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela terapeuty pedagogicznego w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 3, § 4 i § 15–17, posiada osoba, która ukończyła:
- studia w zakresie terapii pedagogicznej, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub placówki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studia na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, i studia pierwszego stopnia, studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie
terapii pedagogicznej, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Zadania podejmowane na zajęciach korekcyjno-kompensacyjne skupiają się na:
- stymulowaniu rozwoju intelektualnego,
- usprawnianiu funkcji wzrokowych i orientacji przestrzennej,
- usprawnianiu funkcji słuchowo-językowych,
- doskonaleniu umiejętności czytania i pisania,
- usprawnianiu sprawności manualnej i grafomotoryki,
- rozwijaniu umiejętności matematycznych,
- rozwijaniu procesów poznawczych, w tym myślenia, uwagi, pamięci, wyobraźni,
- ćwiczeniu poprawy koncentracji i spostrzegawczości,
- rozwijaniu kompetencji emocjonalno-motywacyjnych,
- doskonaleniu umiejętności społecznych,
- rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych,
- wyrównywaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach,
- dostrzeganiu uzdolnień,
- budowaniu poczucia własnej wartości oraz pewności siebie.